Preskoči na glavni sadržaj

Osvrt na igrani film Breza

"Za svoje vrijeme vrlo napredan i smatram da bi ga svatko tko želi proviriti u tadašnji život ljudi izvan velegradova, trebao pogledati."

    Prema pripovijetki “Breza” Slavka Kolara snimljen je, krajem 60-ih godina, istoimeni film. Film je režirao Ante Babaja, hrvatski redatelj i scenarist. Osim njega na scenariju su radili Božidar Violić pa i sam Slavko Kolar, koji nije doživio ekranizaciju svoga filma. Uloge glavnih likova glume Manca Košir kao Janica i Velimir Bata Živojinović kao Marko. Fabijan Šovagović glumi lika koji se ne pojavljuje u pripovijetci - Jožu Svetog.

    U početku filma upoznajemo Janicu, Marka i ostale seljane. Saznajemo da je Janica slaba i bolesna. Kata, bez obzira na to, Janicu tjera na težak rad odmah nakon poroda. Marko, njen muž, ne obraća pozornost na nju nego se bavi drugim sporednim stvarima. Janica umire, a Mika, Markov otac, doživljava humorističnu, ali i tragičnu nezgodu na njenom pogrebu. Radnja završava Markovim buđenjem savjesti i žaljenja nad Janicom.

    Montaža je važno filmsko izražajno sredstvo u filmu Breza. Izmjenjuju se dvije paralelne radnje: Janičina bolest pa smrt i prisjećanje na Janičin život te važne trenutke u njemu. Postupkom pažljivo odabiranja i povezivanja kadrova dobro je prikazan slijed obje. Na pravilan se način prikazuje ritam filma, odnosno ritam života i životnih promjena.

    Babaja u filmu prikazuje osobine nekih likova intenzivnije nego što su prikazane u pripovijetci, što je neophodno kada želimo likove prikazati ne samo tekstom već zvukom i slikom. Likovi u filmu skreću pažnju gledatelja na to kako se u međuratnom razdoblju živjelo u selima po Hrvatskoj. Nisu idealizirani, zbog surovosti tadašnjega društva.

    Osim Janice, Marka, Kate te ostalih ukućana kuće Labudan i seljana, isključivo u filmskoj adaptaciji knjige nalazi se lik Joža sveti. Joža je jedini čovjek koji mari za Janicu i koji ju istinski voli. To najviše vidimo kada se Janica udala za Marka; to ga je boljelo.

    U filmu se pojavljuje brojalica “Je li ovo jedna vura?” koja gledatelju vrlo lako uđe u uho zato jer ima ritam i rimu. Pjesma je preuzeta iz križevačkog kraja. Redatelj ju je našao u jednoj knjizi gdje je bila napisana kao napitnica, što znači da je to pjesma koja se pjeva uz nazdravljanje pićem.

    Glumci u filmu valjano utjelovljuju uloge likova iz pripovijetke. Zanimljivo je to što je Ante Babaja čak sedam godina tražio glavnu glumicu koja će, prema njemu, dovoljno dobro utjeloviti lik Janice. Glumci dobro igraju uloge ljudi iz sela tadašnjeg doba, ljudi koji su ukorijenjeni u tradicionalni način života.

    Film je na Pulskom filmskom festivalu nagrađen Brončanom arenom za film, dok je Velimir Bara Živojinović osvojio Zlatnu arena za glumca, a Tomislav Pinter za kameru. Filmski festival u Puli najveći je hrvatski filmski festival.

    Sve u svemu, iako je film iz 60-tih godina, i dalje je aktualan. To je zato što je napravljen na način da održi gledateljevu pažnju od početka do kraja, a onima koju su pročitali pripovijetku još je zanimljiviji. Mogu vidjeti i usporediti kako su oni zamislili likove čitajući radnju u tekstualnom obliku i glumce iz filma. Čitanje pripovijetke prije filma također nam omogućuje lakše povezivanje događaja, iako nam to film već pruža izmjenom kadrova. Za svoje vrijeme, film je vrlo napredan i smatram da bi ga svatko tko želi proviriti u tadašnji život ljudi izvan velegradova, trebao pogledati.

 





Popularni postovi s ovog bloga

Osvrt na animirani film Gdje je Anne Frank

Povodom obilježavanja Dana sjećanja na žrtve holokausta učenici osmih razreda naše škole, u sklopu edukativnog projekta “Film u školi”, pogledali su film Gdje je Anne Frank. Radi se o animiranom filmu kroz koji redatelj Ari Folman u današnjem svijetu oživljava prijateljicu Kitty kojoj se Anne zapravo obraća u svome dnevniku te na taj način gledateljima predočava Annein život. Ari Folman je cijenjen i nagrađivan izraelski redatelj; na vrlo emotivan način pristupa izradi ovog filma zato jer su i njegovi roditelji dijelili sudbinu Anneinih, s tim da su uspjeli preživjeti holokaust. Noć otvorenja muzeja Anne Frank u Amsterdamu. Kitty se oslobađa iz dnevnika u izlogu muzeja i započinje potragu za Annom. Nije vidljiva drugim ljudima i neprimjetno se kreće po prostorima muzeja. Kad izađe iz muzeja postaje vidljiva i upoznaje dječaka Petera s kojim nastavlja svoju potragu. Slijedi niz izmjenjivanja današnjice i retrospektivnih kadrova – vraćanja u prošlost: u skrivanje židovskih obitelji te ...

Od sada pratite blog i u audio obliku!

Cjelokupni cilj ovog podcasta je informiranje o važnim društvenim i kulturnim temama, a uz to i poticanje vrlo zanemarene grane novinarstva - slobodnog tj. istraživačkog novinarstva. Nakon nekoliko mjeseci pisanja bloga i objavljivanja raznih školskih uradaka i članaka, odlučio sam da je vrijeme da uz to ponovno počinjem njegovati svoje znanje za tonsku obradu i snimanje. Tako je nastao podcast Novinarstvo – mjesto gdje imam potpunu slobodu i bezbrižnost izražavanja. Poslušajte prvu epizodu

Međunarodni dan pismenosti

Pismenost je u užem smislu sposobnost čovjeka da čita i piše. Srećom, živim u društvu u kojem je razina pismenosti visoka, a obrazovanje dostupno svima. No stanje u nerazvijenim zemljama izvan Europe je poprilično drugačije. Prva me slova naučila pisati mama. Budući da se u našoj obitelji govori više jezika, odmalena učim i mađarsku abecedu. Kada sam došao u prvi razred, znao sam čitati i pisati jednostavne riječi i rečenice. Taj je klimavi temelj učvrstila i usavršila moja učiteljica razredne nastave Ljiljana Brenko. Za mene pismenost ponajprije znači samostalnost i slobodu. Slobodu istraživanja, čitanja, snalaženja u svijetu. Svatko bi trebao imati bez obzira na spol, rasu, nacionalnu i vjersku pripadnost od rane dobi zakonski osigurano obrazovanje. Što više ljudi opismenimo i obrazujemo, toliko ćemo biti bogatiji kao ljudi, ali ne u novcu, već u stoput vrjednijoj stvari – u znanju. (školski sastavak za Hrvatski jezik)